De voordelen van reizen hebben wij reeds uitvoerig bespreken. Echter, we zijn ons er van bewust dat reizen ook iets kost: de uitstoot van reizen heeft gevolgen voor de natuur om ons heen. Wij pretenderen niet alles perfect te doen, echter willen wij naast het steunen van mensen in de knel in ontwikkelingslanden ook ons steentje bijdragen op het gebied van klimaat.
Reizen heeft impact, zowel op natuur als op mensen. Reizen wordt steeds toegankelijker voor een grote groep mensen. Met name op het gebied van massatoerisme lopen we tegen onze grenzen aan. Echter, de wens om te blijven reizen is voor velen groot.
Wij bieden verschillende soorten reizen aan. Van duurzame reizen per (luxe) trein tot aan cruises en vliegreizen. Per type reis kijken wij naar de uitstoot die het reizen met zich meebrengt. Onze voorkeur heeft zoveel als mogelijk onze uitstoot te reduceren. En waar het niet mogelijk is om te reduceren kiezen wij voor compenseren.
Reizen zonder footprint, dat is het ideaal waar we naar streven. Tegelijkertijd weten we dat het halen van dit doel tijd zal kosten. Er ligt een wereld aan uitdagingen. Enerzijds de ambitie en anderzijds de drempels die nog moeten worden geslecht alvorens we klimaatneutraal kunnen reizen. Dat is de lange termijn.
Een zeer duurzame manier van reizen is reizen per trein. Voor bestemmingen dichterbij proberen wij dan ook de trein als vervoersmiddel aan te bieden. We bieden vele treinreizen aan. Ons streven is, indien mogelijk en mits de treinreis comfortabel genoeg is, korte afstanden met de trein of touringcar af te leggen of in ieder geval dit als mogelijkheid aan te bieden. Naast het feit dat dit de minste uitstoot oplevert, is het ook nog eens een unieke ervaring om met de trein te reizen.
Bij voorkeur worden moderne treinen verkozen boven oudere treinen, en het liefst kiezen wij voor treinen met een ISO 14001-certifcaat. In de ISO 14001 norm staat beschreven hoe een organisatie milieurisico’s kan beheersen en het helpt om bepaalde milieudoelstellingen te realiseren.
Moderne treinen krijgen de voorkeur omdat zij vaak op (groene) elektriciteit rijden en over duurzamere apparatuur aan boord beschikken. Tevens beschikken de nieuwste treinen over een systeem van energie creatie door middel van remmanoeuvres.
De volgende treinen beschikken over een ISO 14001-certificering:
Bij Destin Travel maken wij gebruik van de nieuwste vloot van riviercruiseschepen. U geniet dus altijd van de meest moderne schepen met de meest moderne faciliteiten en technieken aan boord. Naast het feit dat deze schepen u veel meer comfort bieden dan oudere schepen, levert het ook een voordeel op het gebied van de uitstoot.
Onze riviercruiseschepen beschikken over de nieuwste motoren, al vanaf de ontwerpfase wordt duurzaamheid als een van de uitgangspunten genomen.
Moderne voortstuwing
Stuk voor stuk worden de schepen uit onze vloot gebouwd bij Hollandse scheepswerven met de allernieuwste technieken. De Aqua-Master motoren van Veth Propulsion uit Papendrecht staan wereldwijd bekend om optimale voortstuwing en vaarcomfort. In combinatie met de Cruise Pilot van Alphatron kan het brandstofverbruik worden gereduceerd. Tevens ontwikkelden rederijen als Scylla en Luftner samen met Shell een schonere brandstof; Marine Fuel. Op deze manier dragen we samen als partners in de reissector bij aan een beter milieu.
Green Award gecertificeerde riviercruiseschepen
Bij voorkeuren varen wij met riviercruiseschepen gecertificeerd met een Green Award. Wanneer riviercruiseschepen een Green Award hebben betekent dit dat deze schepen voldoen aan hoge eisen op het gebied van veiligheid en het milieu.
Het kan zijn dat de nieuwste schepen nog niet over dit certificaat beschikken aangezien zij nog in het verificatie proces zitten, dit betekent dus niet dat zij niet aan de Green Award standaarden voldoen.
Walstroom
Bij Destin Travel varen wij met riviercruiseschepen die gebruik maken van walstroom. Eenmaal afgemeerd steken wij de stekker in het stopcontact. Vanaf dat moment maakt ons schip meestal gebruik van groene stroom en dus bespaart dit schip brandstof en daarmee reduceren wij onze CO2-uitstoot.
Voor veel excursies en transfers maken wij gebruik van touringcars. Onze duurzame samenwerking met SnelleVliet Touringcars is daar een mooi voorbeeld van. Zij besteden op hun beurt als vervoersspecialist veel aandacht aan een zuinig en groen wagenpark.
SnelleVliet wil namelijk niet alleen aan de vraag van markt tegemoet komen. Zij willen ook het verschil maken in duurzaam personenvervoer. Daar zijn de Bio Diesel / HVO touringcars een mooi voorbeeld van. Met deze Bio Diesel / HVO touringcars reduceren we de CO2-uitstoot zonder concessies te doen in comfort en rijplezier. Zo kunnen we genieten van verantwoord energiezuinig reizen wat naadloos aansluit bij zowel de MVO doelstellingen van SnelleVliet als het streven van Destin Travel om de footprint te verminderen. HVO100 (of in ieder geval een percentage van HVO) wordt dus indien mogelijk gebruikt voor onze touringcars. Dit type diesel wordt geproduceerd uit plantaardige oliën, restoliën en vetten, zoals gebruikt frituurvet.
Wij weten dat een zeecruise een bepaalde uitstoot met zich meebrengt. Echter, ook de rederijen zijn zich flink aan het verduurzamen, duurzaamheid is momenteel een groot onderwerp in de cruisewereld.
Hierbij kan gedacht worden aan het verminderen van plastic, het gebruik van schonere brandstoffen zoals LNG of elektriciteit, het hergebruiken van afvalwater en het verminderen van voedselafval. Ook het gebruik van walstroom in de havens is een manier om de uitstoot te verminderen. Als een schip dan stil ligt in de haven wordt er dus geen gebruik gemaakt van brandstof, maar van (groene) elektriciteit. Zo heeft de Holland America Line onlangs haar laatste schip uit de vloot gereedgemaakt voor het gebruik van walstroom.
Al deze ontwikkelingen zijn niet van vandaag op morgen meteen opgelost voor de volledige vloot van de rederijen waar wij mee samenwerken. Echter, de verduurzamingsslag wordt wel gemaakt, ook in de cruisesector.
Met name voor bestemmingen verder weg is de trein dan wel touringcar geen mogelijkheid. Dan zijn wij genoodzaakt om gebruik te maken van het vliegtuig. Wij weten dat vliegen een bepaalde uitstoot met zich meebrengt. De luchtvaartsector is op dit moment verantwoordelijk voor 2-3% van de wereldwijde CO2-uitstoot.
Helemaal niet vliegen zien wij niet als oplossing. Als we namelijk het reizen naar derdewereldlanden helemaal achter ons laten, dan zou dat een ramp zijn voor de lokale bevolking. Toerisme is daar vaak de voornaamste inkomstenbron. Daarom is het belangrijk om goed over de toekomst na te denken, maar ook de realiteit van vandaag de dag niet uit het oog te verliezen.
Graag nemen wij u mee in ons verhaal wat wij doen om te verduurzamen.
Normaliter vliegen vliegtuigen op kerosine (een fossiele brandstof). Op het moment dat we kerosine verbranden dan komt het gas koolstofdioxide (CO2) vrij. Uiteraard willen we de CO2-uitstoot zo laag mogelijk houden. Een manier om dat te doen is door gebruik te maken van een andere soort brandstof, te weten: Sustainable Aviation Fuel.
Sustainable Aviation Fuel (SAF) dat betekent letterlijk: duurzame vliegtuigbrandstof. SAF is een duurzame vliegtuigbrandstof die wordt gemaakt van afval en reststoffen (met name gebruikt frituurvet). SAF wordt dus gemaakt van een hernieuwbare grondstof, niet van fossiele grondstoffen, dus het raakt niet op. Een ander voordeel van het gebruik van SAF is dat het daarmee mogelijk is om de uitstoot tot wel 75-80% te verminderen. Tevens vermindert SAF de uitstoot van andere schadelijke stoffen zoals fijnstof en zwavel.
Het is mogelijk om SAF te mengen met de standaard brandstof (kerosine). Op dit moment is SAF nog niet in grote hoeveelheden beschikbaar, de markt staat nog in haar kinderschoenen. Daardoor is het vele malen duurder dan kerosine. Op dit moment is SAF echter nog niet voldoende voorhanden. Er moet dus flink opgeschaald worden de komende jaren. Tijd om actie te ondernemen dus, want het Europees Parlement en de lidstaten hebben een akkoord bereikt over het percentage SAF dat vanaf 2030 (6%) tot 2050 (70%) moet worden gebruikt. Een veelgehoorde ambitie is om in 2050 zelfs klimaatneutraal te vliegen, mede door het gebruik van SAF.
Omdat wij het doel hebben om onze uitstoot te verminderen nemen wij, met ingang van 1 januari 2024, voor elke air cruise een deel SAF af ter vervanging van een deel kerosine. De SAF die wij kopen, die wordt toegevoegd aan het brandstofsysteem op Schiphol (of een andere luchthaven). De SAF bijdrage gaat niet rechtstreeks in ons eigen vliegtuig, omdat niet op elke luchthaven SAF aangeboden wordt. De SAF wordt toegevoegd aan het wereldwijde brandstofsysteem, ter vervanging van een deel fossiele brandstof.
Innovatie
Daarnaast is verdere innovatie in de sector volop gaande. Zo wordt er hard gewerkt aan zero emissie luchtvaartonderzoek. Vliegtuigen worden lichter, stiller en efficiënter. Innovatie is het sleutelwoord als het gaat om de toekomst van de luchtvaart. Dat moet ook wel; er worden 9 miljard passagiers in de lucht verwacht tegen 2050, een verdubbeling van het niveau eind 2023. En mede daarom is het ontzettend belangrijk dat we blijven innoveren. Wij willen graag ons steentje bijdragen aan die innovatie, vandaar dat wij op dit moment in onderzoeksfase zitten om innovatieve projecten op het gebied van het verduurzamen van de luchtvaart te gaan ondersteunen.
Reduceren & compenseren
Met het gebruik van SAF reduceren wij onze uitstoot. Echter, die uitstoot kunnen wij op dit moment nog niet volledig reduceren. Daarom kiezen wij er ook voor om een deel van onze uitstoot te compenseren. Maar daar blijft het niet bij wat Destin betreft.
Destin kiest als sinds 1978 voor mensen in de knel. Bewust reizen en tegelijkertijd goed voor de mensen zorgen die op deze planeet wonen. Destin kiest met overtuiging voor mensen in de knel die in ontwikkelingslanden wonen en biedt hen oplossingen die morgen al effect sorteren.
Al jarenlang werken wij samen met de ZOA. Een noodhulp- en wederopbouworganisatie voor mensen in crisisgebieden. De filosofie van hulp, hoop en herstel spreekt ons zeer aan. Destin kiest voor projecten waar een visie en een ziel in zit. Anders dan alle andere hulp en projecten. De ZOA methode heeft namelijk heel veel impact.
De regio Gambella, in het zuidwesten van Ethiopië, vangt veel gevluchte Zuid-Sudanezen op. Het aantal vluchtelingen is zo groot dat er meer vluchtelingen dan lokale inwoners zijn. Dit zorgt niet alleen voor een groot tekort aan voedsel en werkgelegenheid, maar ook voor een enorme belasting van het milieu. Inwoners gebruiken bomen in het gebied als brandhout, waardoor er veel ontbossing is. Daarom is ZOA in 2015 het Bonga-project gestart dat verschillende problemen tegelijkertijd aanpakt; en dat alles begint bij het planten van bomen!
Het doel is om in totaal 500 hectare in Gambella te beplanten met bomen. Tevens worden fruitzaailingen beschikbaar gesteld als bron voor voedsel en een diverser eetpatroon. De bebossingsactiviteiten zijn gebaseerd op een participatieve aanpak vanuit de gemeenschap, waarvan zowel de lokale bevolking in Bonga als vluchtelingen in het kamp Jewi rechtstreeks profiteren. Zij zullen de kwekerijen beheren, zaailingen klaarmaken en bomen en fruitgewassen planten. Met dit inkomen kunnen ze voorzien in hun eigen levensonderhoud.
Deze aanpak creëert direct aantoonbaar meerwaarde voor mens, dier, klimaat en planeet. Het zorgt voor zowel armoedebestrijding, als natuurbehoud en een beter milieu.
- Ecologische impact: Het project compenseert CO2-uitstoot en zorgt voor biodiversiteit en voedsel door het aanplanten van nieuw bos met kansen voor mens en dier!
- Economische impact: Het project creëert werkgelegenheid voor vluchtelingen en de lokale bevolking.
- Sociale impact: Het draagt bij aan vrede tussen verschillende groepen in dit gebied en nieuwe hoop voor de toekomst!
Door het planten van bomen zorgen we voor herbebossing. Herbebossing zorgt uiteraard niet voor het vergroenen van je vluchten, echter is het wel een manier om het evenwicht tussen CO2-uitstoot en opname te helpen herstellen. Alle bossen wereldwijd kunnen namelijk tonnen CO2 per jaar opnemen. De bossen zijn de longen van de planeet. Bomen zuiveren de lucht door CO2 op te nemen en om te zetten in zuurstof. Dus naast het verminderen/reduceren van onze CO2-uitstoot, helpt het planten van bomen ook de bestaande CO2 in de atmosfeer van de aarde te verminderen.
Wilt u inspiratie op doen voor uw volgende reis? In onze nieuwsbrieven delen wij regelmatig de meest bijzondere en unieke belevenissen.