Ensemble van één stem: lees meer over onze samenwerkingspartner Amsterdam Sinfonietta!
Nieuw Sinfonietta Amsterdam
Het is augustus 1987 als een groep jonge strijkers besluit tot de oprichting van een strijkorkest: Nieuw Sinfonietta Amsterdam. Ze zouden het anders gaan doen: onder leiding van de zeer veeleisende Lev Markiz zouden ze hele dagen repeteren, net zolang tot het écht goed zou zijn. Ze zouden zich niet laten afleiden door zaken als een CAO. Want niveau en ook muziek moesten onderscheidend zijn; grote intensiteit, een diepe klank en indringende uitvoeringen.
Nu, zo'n 13.000 dagen later, kan vastgesteld worden dat de missie meer dan geslaagd is. Natuurlijk, dirigenten en musici kwamen en gingen, maar in de kern is het orkest, in de loop der tijd Amsterdam Sinfonietta geheten, nog steeds dat unieke ensemble van de beginjaren. Volmaakt samenspel, vol diepgang en subtiliteit, en met een opmerkelijke eenheid van expressie. Sinds jaar en dag spreekt het ensemble met één stem. Met vaste steden als Leiden, Enschede, Arnhem, Tilburg, Utrecht - naast Amsterdam - heeft Amsterdam Sinfonietta zich in de afgelopen 46 jaar een groot en vast publiek verworven.
De programmering van Amsterdam Sinfonietta
Verbinding vormt het centrale thema in de acht programma’s die Amsterdam Sinfonietta in het nieuwe seizoen 23-24 gaat uitvoeren: verbinding met gastmusici, met nieuw publiek, met andere culturen. Zo is er de samenwerking met de Turkse componist en pianist Fazil Say. ‘Een gecompliceerd wezen uit een gecompliceerde cultuur,’ zegt artistiek leider en concertmeester Candida Thompson. ‘We kennen hem al een aantal jaren en onze relatie met hem verdiept zich elke keer opnieuw. Het publiek voelt dat, ervaart die verbinding. Het merkt dat het steeds bijzonderder wordt.’ Directeur Joost Westerveld vult aan: 'Met hem verandert ook de programmering: niet meer zo standard openingswerk, soloconcerten en groot strijkerswerk. Door zijn muziek af te wisselen met bijvoorbeeld Mozart krijgt alle muziek een andere betekenis.'
Mythologische koningsvogel
Westerveld vervolgt: 'Speciaal voor pianisten Lucas en Arthur Jussen en mede in opdracht van onszelf schreef Fazil Say ook een nieuw werk, Phoenix, gecomponeerd voor piano quatre-mains en orkest. Het is gebaseerd op een Perzische, mythologische koningsvogel. Het resultaat is een virtuoos pianoconcert dat is doordrenkt met Oosterse ritmes. Met dat werk reizen we ook naar het buitenland, we spelen o.a. in Keulen.'
Zoals we de laatste seizoenen vaker zien bij Sinfonietta wordt ook in het seizoen 23-24 de leiding regelmatig overgedragen aan een gastmusicus. Bijzonder is ook de jaarlijkse samenwerking met het Nederlands Kamerkoor - soul mates van het ensemble - dit jaar met Rossini's Petite Messe Solennelle.
Overigens zoekt Sinfonietta de verbinding niet alleen over de landsgrens… In Amsterdam-Noord heeft het een tweede thuis gevonden, met kleine concerten en open repetities wordt contact gemaakt met de buurt: van kinderen van verschillende culturele achtergronden en hun ouders, tot doorgewinterde Amsterdammers. Ook met het jaarlijkse KleuterSinfonietta wordt nieuw publiek gezocht en met succes: ‘Kleuters en musici strijken, tokkelen, zoemen en brommen uit volle borst.’
Bach & Bloch
Tijdens het Event van oktober 2023 schitterde de Britse cellist Steven Isserlis samen met Amsterdam Sinfonietta in Carl Philipp Emanuel Bachs energieke en dansende celloconcert in A. Daarnaast speelden solist en orkest From Jewish Life voor cello en orkest van Ernst Bloch.
De smeekbede Prayer, een van de delen hieruit, is volgens Isserlis een van de mooiste stukken ooit voor cello geschreven. Andrew Norman werd in de vijfde-eeuwse basiliek Santa Sabina in Rome getroffen door het adembenemende ochtendlicht dat door lichtkoepels van doorschijnend steen de marmeren en mozaïeken oppervlakken oplichtte. Hier ontstond zijn spannende en inmiddels populaire werk Sabrina.
Het concert wordt afgesloten met Arensky’s Kamersymfonie, dat de componist schreef als monument voor zijn gestorven vriend en leraar Tsjaikovsky.