Bij bijzondere en unieke reisbelevenissen hoort een goede service. Kwaliteit en persoonlijke aandacht voor onze gasten staan hoog in ons vaandel, en u mag daarin gerust veel van ons verwachten. Tijdens het boeken van uw reis bij één van onze reisspecialisten bieden wij u graag zoveel mogelijk comfort en zekerheid. Mede daarom is Destin Travel al sinds de oprichting van het fonds aangesloten bij de SGR, de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Deze stichting is er voor u als consument en biedt u veel houvast en zekerheid dat uw reis in vertrouwde handen is. We spraken met SGR-directeur Erik Jan Reuver over de achtergrond van de SGR en de voordelen die er zijn voor u.
Al 40 jaar garantie
Opgericht in 1983 vierde de SGR vorig jaar haar 40-jarig jubileum. Zoals de jubileumuitgave het mooi omschrijft betekent dit ‘Al 40 jaar garantie op je geboekte vakantie!'. En zo is het, want de SGR zorgt er eigenlijk voor dat een consument onbezorgd op vakantie kan. Mocht er sprake zijn van financieel onvermogen bij de organisatie waar de reis is geboekt, dan staat de SGR garant dat de aanbetaalde reissom wordt terugbetaald óf dat de reis voortgezet kan worden. Uiteraard alleen indien de reisorganisatie is aangesloten bij de SGR.Reuver: “Dit maakt het waarborgfonds uniek ten opzichte van bijvoorbeeld een reisverzekering. Wij zien echt alleen op kosten en aanbetaling in geval van financieel onvermogen. Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat je op reis bent, van je reisorganisatie te horen krijgt dat ze het hotel niet meer kunnen betalen en dat je daardoor de komende nacht geen onderkomen hebt. Dan zorgen wij ervoor dat je je reis toch kunt vervolgen. Een reisverzekering dekt dit absoluut niet, die is er in geval van bijvoorbeeld vermiste of verloren bagage.” Als grootste garantiefonds van Europa bekleedt de SGR zo een bijzondere positie.
Calamiteitenfonds
Naast zijn functie als directeur van de SGR, is Erik Jan Reuver ook verbonden als leidinggevende aan het Calamiteitenfonds. “In 1999 werd besloten dat SGR op dat moment voldoende kon voorzien in geval van financieel onvermogen bij een reisorganisatie. Er werd daarom gevraagd of de SGR-bijdrage – iedere reiziger betaalt een eigen bijdrage per persoon per boeking (red.)– niet omgezet kon worden in een bijdrage aan een calamiteitenfonds. Er was op dat moment namelijk nog geen wettelijke verplichting over hoe te handelen in geval van een calamiteit op reis, denk aan molest of natuurrampen. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de oprichting van het Calamiteitenfonds in 2000, volgend jaar alweer 25 jaar geleden.”
Een bijzonder moment, want dat betekent dat wanneer u op reis gaat via een aangesloten organisatie – en een reisverzekering heeft afgesloten – eigenlijk voor elk risico gedekt bent. Reuver adviseert klanten dan ook altijd om te boeken via een aangesloten reisorganisatie. “Wij bieden echt extra zekerheid, waardoor een reiziger voor een kleine bijdrage een vangnet heeft vooraf en tijdens zijn reis.” Kiest een reiziger ervoor om zelf via diverse platformen een vlucht, huurauto en /of hotels te boeken, dan is deze zekerheid er dus niet.
Om te garanderen dat Destin Travel blijft voldoen aan de voorwaarden van de stichting wordt elk jaar een controle uitgevoerd. Zo kunnen we u er elke keer weer van verzekeren dat u met vertrouwen bij ons uw reis kunt boeken: in het uiterste geval kunt u altijd terecht bij de SGR. We zijn er trots op dat we samen met SGR én Calamiteitenfonds u de mogelijkheid kunnen bieden om met zoveel vertrouwen te reizen. Want, zoals Reuver het gesprek mooi afsluit: “travel is the only thing you buy that makes you richer'.